De specialist, Edwin Kemers van de PlannersDesk:

Adviseren over verduurzamen zie ik als onze plicht

Hij is een man met een missie. Een duurzame missie. Want Edwin Kemers van de PlannersDesk in Arnhem ziet het als zijn taak om zijn klanten te informeren over energiebesparende maatregelen. Die extra service heeft hem niet alleen veel terugkerende klanten, maar ook de SEH Duurzaamheidsaward opgeleverd.

Interview specialist verduurzamen in vakblad Erkend (PDF)
(op 30 september 2022 verstuurd naar 7.000 hypotheek- en financieel adviseurs)

Edwin Kemers is eigenaar van de PlannersDesk en sleepte de SEH Duurzaamheidsaward in de wacht. Deze werd tijdens het SEH Congres in juni 2022 voor het eerst uitgereikt.

Kantoor PlannersDesk

De Velperweg in Arnhem is een brede straat – van oorsprong een laan – met diverse monumentale villa’s. Het statige pand van PlannersDesk doet daar niet voor onder. De gevel is, compleet met balkon en luiken, in neorenaissance-stijl. Pleisterwerk siert de plafonds. Maar wat bij binnenkomst het meest opvalt, is de koelte.

Die is niet te danken aan de airconditioning – die staat namelijk uit – maar aan de isolerende maatregelen die Kemers heeft getroffen. “We zitten boven een 30 centimeter dikke laag bodemisolatie”, vertelt de ondernemer. “Het dak is geïsoleerd en al het glas is vervangen. Beneden hebben we nu overal HR+++, oftewel 3 lagen glas met 2 lagen folie ertussen. Achteraf zou ik willen dat ik dat veel eerder had gedaan. Een wereld van verschil ten opzichte van het dubbel glas dat er hiervoor in zat.”

Hypothecair planner

Kemers zit nu een kleine dertig jaar in het vak. Dat hij hypotheekadviseur is, kwam overigens door een foutje van het werving- en selectiebureau. “Ik had een papiertje voor verzekeringen. Een van de banen die ik aangeboden kreeg, was bij het huidige PlannersDesk, waar ik klanten moest bedienen van hypotheekadvies. Dat zou volgens de recruiter prima bij mij passen. Verzekeringen – hypotheken; dat was toch ongeveer hetzelfde? Tja, wisten zij veel. Maar ik ging akkoord. Bij PlannersDesk kreeg ik de ruimte om me in hypotheekadvies te scholen. Ik werkte daar als kantoormanager, maar ik behandelde het als mijn eigen bedrijf. En sinds 2016 is het ook echt mijn bedrijf.”

Tot zijn klanten behoren naast particulieren ook veel zzp’ers die met een hypotheekgerelateerde vraag bij hem aankloppen. In zijn gesprekken pakt Kemers een breed scala aan onderwerpen mee, van verzekeren en scheiden tot pensioen en vermogen. “Ik beschouw mezelf als een hypothecair planner, maar dan zonder de duimdikke adviesrapporten. Daar zitten mijn klanten niet op te wachten.”

De kunst zit ‘m volgens Kemers in het simpel maken van complexe zaken. “Zorgen dat de klant het begrijpt, is misschien wel veel belangrijker dan het cijfermatige stuk.”

Boos

Op zijn website prijkt in het menu een opvallend kopje: Energie. Kemers heeft er een mini-website van gemaakt en die rijkelijk gevuld met documenten, filmpjes en tips. Op deze manier kunnen klanten zich voorafgaand aan het gesprek al verdiepen in de materie en de verschillende opties met elkaar vergelijken. Waarom hij daar zoveel tijd en energie in heeft gestoken?

“Deels uit boosheid. Ik kan slecht tegen onrecht. Er is veel list en bedrog als het om energie en verduurzamen gaat. Sjoemelsoftware in de auto-industrie? Dat is niet iets van nu; dat bestaat al heel lang. In de jaren ’50 en ’60 probeerden Amerikaanse autofabrikanten de effecten van de uitstoot van hun wagens onder het tapijt te moffelen. Schoorvoetend zijn ze uiteindelijk katalysatoren in hun auto’s gaan verwerken, maar dat was pas nadat de overheid het verplicht stelde. Vervolgens moest het nog twintig jaar duren voordat het in Nederland verplicht werd.”

Kemers is niet te stoppen; de misstanden gaan hem aan het hart. “We weten al heel lang hoe we huizen duurzamer kunnen bouwen en we weten al sinds het rapport van de Club van Rome – dat is 50 jaar geleden! – wat de noodzaak van verduurzaming is. Maar er wordt niet naar gehandeld; althans, tot voor kort niet. Ik wil het eerlijke verhaal vertellen en niet de partijen en regimes spekken die fout bezig zijn. Daarom besteed ik er zoveel aandacht aan.”

Plicht

Onrecht is zeker niet de enige reden waarom Kemers duurzaamheid omarmt. Onder dat grijze pak gaat er in de ondernemer een idealist verscholen. Want wat hij echt wil, is de wereld een beetje beter maken. “Ik wil mijn steentje bijdragen om de opwarming van de aarde en de vervuiling te remmen. Dat begint bij mijzelf, bij mijn eigen pand. Maar ik vind dat we als hypotheekadviseur ook een attenderingsfunctie hebben.”

Hij roept zijn collega-adviseurs op om meer werk te maken van verduurzaming. “De urgentie is dusdanig hoog, dat het onze plicht is klanten over de mogelijkheden te informeren.” Het feit dat SEH de convenant ‘Verduurzaming in de koopketen’ mede-ondertekend heeft, benadrukt in Kemers ogen die noodzaak.

Tips

Voor adviseurs die niet goed weten hoe te beginnen, heeft Kemers een aantal tips. “Je kunt net zoals ik verschillende cursussen en opleidingen volgen. Maar de beste les is misschien wel om je eigen pand te verduurzamen. Dat heeft er bij mij bovendien voor gezorgd dat ik nog maar een kwart van het oorspronkelijke energieverbruik heb.” Het maakt adviesgesprekken tevens een stuk makkelijker. “Ik pak mijn energiemanagementsysteem erbij om de klant te laten zien hoe alles werkt.”

Een energie-expert hoef je volgens Kemers allerminst te zijn. “Het gaat erom dat je de juiste kanalen kent en de klant daarop wijst. Maak op je website een pagina met tips en verwijs naar onafhankelijke bronnen voor meer informatie. Pak in je gesprekken de verbouwingsspecificatie van NWWI erbij. Voor een kostenindicatie kun je dan op de site van Milieu Centraal kijken.” En zo eenvoudig kan het zijn.