Laadpalen voor elektrische voertuigen

Oplaadpunten

Alle plug-ins of stekkerauto’s kunnen of moeten gebruikmaken van oplaadpunten. Thuis opladen van de auto gaat met circa 3,3 kW en dat geeft een oplaadtijd van 7 à 8 uur. Openbare laadpalen leveren vaak krachtstroom en kunnen dan laden met 11 kW of 22 kW. Snelladers soms zelfs tot 175 kW en in 2019 gaat Fastned zelfs een deel van de laders upgraden naar 350 kW. Bij een openbaar oplaadpunt duurt het opladen ongeveer twee uur, bij een snellaadstation ongeveer een half uur. In Europa wordt de Mennekes-stekker als standaard gebruikt. Handige routeplanner.

Type laadpunten

Een thuislader is een oplaadpunt voor een enkel voertuig voor thuisgebruik of bij een kantoor. Een thuislader is een klein kastje dat gemonteerd kan worden tegen een muur of aan een paal. Een openbare laadpaal voor auto’s is voorzien van één of meerdere stopcontacten en wordt doorgaans geplaatst bij publieke parkeervoorzieningen. Oplaadpunten die een installatie hebben om gelijkstroom te leveren kunnen meer vermogen leveren en daardoor accu sneller opladen. Langs snelwegen zijn snellaadpalen aangelegd, zoals bijvoorbeeld het supercharger netwerk van Tesla Motors en Fastned stations. Auto’s die beschikken over een gelijkstroomaansluiting zijn via een snellaadpaal na ongeveer een half uur opgeladen.

ECO Smart Laadstation

ECO Smart laadstation

Als u zonnepanelen heeft, dan wilt u deze toch zeker ook gebruiken om elektrisch te laden. Wat ook nog eens goedkoper is als het salderen afgebouwd gaat worden. Met gangbare laders kunt u (nog) niet kiezen hoeveel gebruik er wordt gemaakt van uw eigen elektriciteit productie.

De Zappi laadt milieubewust en groener door zoveel mogelijk eigen consumptie toe te passen en zo weinig mogelijk (of zelfs helemaal niet) uit het stroom netwerk te halen.

Er kan uit drie verschillende programma’s gekozen worden:

  1. Volledig laden zonder gebruik van het net in de ECO+ mode, waarbij het opladen wordt gepauzeerd als de eigen productie even te laag is (bijvoorbeeld bij wolken).
  2. Laden in de slimme modus met zoveel mogelijk gebruik van eigen energie, de ECO modus. Zodra de eigen productie te laag is, wordt er vanuit het net bijgeladen. Nooit lager dan 1,4kW laden.
  3. Snel laden zoals bij elke andere lader, op maximaal vermogen. Er wordt dus ook vanuit het net bijgeladen als er te weinig eigen productie is.

Sterke groei elektrische auto’s

Verschillende automakers zetten fors in op het ontwikkelen van elektrische auto’s, vooral in 2020 komen een reeks aan nieuwe modellen op de markt. Hoewel het er lange tijd op leek dat de massa niet geïnteresseerd was in het kopen van een EV, zouden elektrische auto’s wel eens in 2028 juist in de meerderheid kunnen zijn.

In 2018 werden er meer dan 2 miljoen EV’s verkocht en voor 2019 zou dat stijgen naar 4 miljoen. Tegen 2025 zou dat zelfs 12 miljoen worden en in 2030 zouden er volgens de voorspellingen maar liefst 21 miljoen elektrische auto’s wereldwijd worden verkocht

Wereldwijd zou in 2022 het omslagpunt bereikt zijn dat EV`s even duur zijn als fossiele equivalent met verbrandingsmotor, dit door de grote productieaantallen. Het moge duidelijk zijn dat de groei van laadpalen zich navenant zal gaan ontwikkelen.